Każdy właściciel samochodu jest zobowiązany do płacenia składek OC. Co jednak dzieje się z polisą, gdy samochód idzie do kasacji? Czy można się ubiegać o zwrot składki w takiej sytuacji?
Obowiązek wykupienia polisy
Posiadanie OC nie jest kwestią wyboru. Każdy właściciel zarejestrowanego samochodu musi wykupić to podstawowe ubezpieczenie, nawet jeśli jego auto tylko stoi w garażu i w ogóle nie jest używane. Umowa z towarzystwem ubezpieczeniowym określa, w jakim terminie należy opłacać składki oraz jaka jest ich wysokość, a za brak ważnego OC nakładana jest wysoka kara finansowa.
Jak odzyskać OC po zezłomowaniu pojazdu?
Często się zdarza, że samochód oddawany jest na złom przed upływem ważności polisy OC. Kierowca może się ubiegać o zwrot pieniędzy za ten niewykorzystany okres, ale zwrot części składki OC możliwy jest dopiero po dopełnieniu kilku ważnych formalności.
Przede wszystkim samochód musi zostać zezłomowany legalnie, na przykład za pośrednictwem kupimyauto.com/skup-aut-solec-naklo-nad-notecia/. Oddając wrak na złom trzeba przygotować komplet dokumentów:
– fakturę lub umowę kupna samochodu;
– dowód rejestracyjny lub zaświadczenie z wydziału komunikacji, w przypadku gdy dokument został zgubiony albo zniszczony;
– dowód osobisty lub upoważnienie od właściciela pojazdu, jeśli jest nim ktoś inny;
– kopię wpisu do CEIDG (w przypadku samochodu firmowego);
Jeśli stacja demontażu pojazdów nie otrzyma wszystkich wymaganych przepisami dokumentów albo ma wątpliwości, czy kierowca istotnie jest właścicielem pojazdu, może odmówić usługi.
Kiedy można się zgłosić po zwrot OC?
Po zezłomowaniu auta, na przykład dzięki ofercie kupimyauto.com/skup-aut-torun/, stacja wystawia zaświadczenie, z którym trzeba się udać do wydziału komunikacji, by dokończyć proces wyrejestrowywania pojazdu. Po dopełnieniu tej formalności można już ubiegać się o zwrot OC w swoim towarzystwie ubezpieczeniowym. Procedura jest bardzo prosta, wystarczy przedstawić zaświadczenie o dokonanej kasacji.
Co jeśli do złomowania auta doszło bez ważnego OC? To jeszcze nie jest karalne, ale gdy właściciel zechce wyrejestrować pojazd, brak polisy od razu zostanie zauważony – pracownik SDP ma obowiązek wpisać do dokumentu datę ubezpieczenia auta i powiadomić UFG, jeśli polisa była nieaktualna. Po wykazaniu, że kierowca nie dopełnił obowiązku wykupienia polisy OC, urząd wysyła wezwanie do zapłaty kary – nie ma znaczenia, że samochód fizycznie już nie istnieje, właściciel wciąż musi uregulować składkę (wraz z naliczoną karą) za cały okres bez ważnego OC.